tirsdag den 15. oktober 2013

Der er noget lorent ved it-vejlederens status

Der er noget lorent ved it-vejlederens status

Jeg synes ikke at der er en opgave som jeg er for fin til, men det er godt nok ærgerligt at jeg ikke føler at jeg kan lave mit arbejde fordi jeg skal lave nogle andres. Det var opstarten, nu til et oprids af rammerne.
Jeg ansat som it-vejleder på en læreruddannelse, eller som det fint hedder: Uddannelseskonsulent. Mediecenteret, som jeg er er ansat i, består af 2 ½ fastansatte og 8 studentermedhjælpere der varetager en en skranke med udlån og hvad gør vi ellers?
Jo, mediecenteret blev oprettet som modsvar på en centralisering af it-medarbejderne i hele vores professionshøjskole i 2009. Således at alle medarbejdere fra it-afdelingen forsvandt fra adressen, og så skal der vel ikke meget fantasi til for at regne ud hvem der blev den nye it-support på stedet? Suk!

Her sad man, folkeskolelæreruddannet med stor facination af it og læring, og så bliver man spurgt om at fikse printere og proxyregler.

Det får mig til at tænke (og det er vel sundt nok).

Hvad er egentlig en it-vejleders opgave?

Personligt har jeg ikke fået stukket en liste i hånden med arbejdsopgaver, og det har jeg det sådan set fint med da det også giver fleksibilitet, men til tider ville det være rart med guidelines når man har et job med så alsidige funktioner. Kan jeg selv fraskrive mig opgaver som jeg mener ligger uden for mine arbejdsområder, og er det så fordi at jeg er doven eller forskelsbehandler jeg den enkelte?

Hvad skal vi lave?

Den ene dag kan jeg hjælpe med en projektor der ikke virker og den anden dag er jeg på Standford university for at undersøge Metropols muligheder for at implementere e-learning i uddannelsens moduler. Spændet er koloenormt, og det er frustrerende at der ikke er tid til fordybelse.

Læreruddannelsen betaler selv for vores Pædagogiske MedieCenter, så det som jeg laver bør ikke overlappe de opgaver som normalt løses af Metropils centrale afdelinger Bygningsdrift og Koncern-it. Dermed bør mediecenteret altså ikke fikse printere, projektorer eller computere udleveret af it-afdelingen.

Nej, Pædagogisk MedieCenter handler netop om at komme et eller flere taksonomiske skridt op - når tingene virker, hvordan bruger vi dem så?
Vi skal være brugernes vejledere, sparringspartnere, vidensdelingsmiljø og undervisere.

Udfordringen ved at vælge sine egne opgaver til og fra

Jo, jeg kan fikse printeren - og hvis jeg gør det, så sparer lektoren tid, hvilket i sidste ende er en god investering for Metropol. Men, hvad med “det ekstra” som læreruddannelsen betaler for gennem min løn, hvor bliver det af når jeg udfører et arbejde som skal løses af en anden afdeling.
Hvornår tager den rette afdeling over, når nu opgaven løses “af sig selv”?
Hvis jeg stopper med at løse det tekniske problem, så kommer brugerene i klemme - i hvert fald for en stund.
Når nu jeg rettelig ikke er ejer på opgaven, så har jeg heller ikke mulighed for at løse problemet ved roden, men bliver nød til at symptombehandle fremfor at problemløse - og næste uge står vi med det samme relativt simple problem.
- well well, det er vel nok bare problematikken i sådan en stor organisation.

Min vision - og vi er godt på vej

Heldigvis er det typisk ikke mig der står med de simple tekniske problemer, det har vi studentermedhjælpere til - og det er efterhånden sjældent at de blander mig ind i printerproblematikker - Fedt!

Må må selv gør noget for at ændre det

Vi møder altid første årgang i 2 ½ times introduktion til “Læreren som it-didaktiker”. Dette er et forum hvor vi for alvor kan manifestere vores rolle som noget andet eller mere end teknisk support - den chance benytter vi, og det virker.
Nedenfor ses figuren som for første årgang illustrerede hvordan vores mediecenter bør allokere vores ressourcer - den bagvedliggende blå diamant er et udtryk for meget mange ressourcer vi bør bruge på det, og som man kan se er det primært færdigheder og kompetence vi bør opøve hos studerende og undervisere, desuden teknik og it-dannelsesaspektet og alt sammen i en didaktisk kontekst - for det store spørgsmål er jo "hvad betyder it for den måde vi underviser på".

Ugens app - et tiltag der virker

Ud over at italesætte mediecenteret som en didaktisk ressourceenhed overfor de nye lærerstuderende, så har vi i dette studeår introduceret “ugens app”. Det er egentlig meget simpelt blot en planche med nogle fakts som fx pris og hvilke fag man kan bruge appen i, men dette giver anledning til samtaler på de højere taksonomiske niveauer og får sat vores virkelig dygtige studentermedhjælperes evner i spil - fremfor at de blot langer stikdåser over skranken.
Nu sker det oftere at samtalerne får en dybde, og studentermedhjælperne bliver jo selv dygtigere - og vi bliver reelt et ressourcecenter også på det didaktiske plan.

Snitfladerne skal ruskes op - et tiltag der forhåbentlig virker

Der er usikkerhed om hvad mediecenteret skal, It-afdelingen skal og Bygningsdrift skal - både for undervisere, studerende, ledelse og faktisk også afdelingerne selv.
En helt soleklar adskillelse vil vi aldrig kunne lave, men jeg tror at tiden nu er moden til at mediecenteret slipper en tand mere - både af hensyn til de respektive afdelinger og af hensyn til brugere og mediecenteret. Der vil igen opstå lidt forvirring, men vi må gøre hvad vi kan for at mindske problemerne og komme frem til en lidt mere klar struktur uden at tabe for mange på gulvet.

It-vejlederne i folkeskolen må have lignende problemer?

Det er mit indtryk at der er mange it-vejledere på skolerne der kæmper med lignende, og formentlig væsentlig større problemer. De står med lærernes frustrationer, men ikke de systemmæssige rettigheder til at fikse problemerne og bliver hevet i fra alle sider i tide og utide fordi de er på stedet. Sjældent handler spørgsmålene om hvad man kan gøre i dansk i ottende, men mere om hvorfor projektoren ikke virker eller hvorfor computervognen ikke er på sin plads.
Ligeledes kan it-vejledernes ambitioner på kollegaernes vegne skabe konflikter som ofte er en konsekvens af ledelsens manglende tydelige vision på i deres it-didaktiske vision.

Jeg tror på at forandringen er på vej, og selvom Rom ikke blev bygget på en dag, så er der fortsat noget lorent ved it-vejlederens status.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar